Momenteel wordt door het waterschap onderzocht hoe de dijken tussen Zwolle en Olst (de Haere) versterkt kunnen worden. Onderzoek heeft aangetoond dat de dijken op veel plaatsen niet sterk genoeg zijn. Een buitenkans om meteen het fietsverkeer de wind in de rug te geven.

Het hele proces gaat jaren duren. Pas in 2023 wordt gestart met  de versterkingen.
Nu zijn de trajecten voor versterking wel bekend, alleen moet nog onderzocht worden op welke wijze die tot stand moeten komen.

In dit onderzoek wordt ook rekening gehouden met zogenaamde meekoppel-kansen. Dit zijn werkzaamheden voor voorzieningen die door de gemeenschap gewenst zijn. Dus bijvoorbeeld meteen de wegen aanpakken als de boel toch op de schop gaat.

GroenLinks Olst-Wijhe gaat inzetten  op twee fronten:

We zorgen ervoor betrokken te raken en blijven bij het onderzoek om invloed  te hebben op de landschapsinrichting en de verkeersveiligheid voor de versterkingstrajecten.

Voorstellen doen als meekoppelkansen zoals het vertragen van autoverkeer ter hoogte van Bökkers Mölle, de aanleg van een rotonde bij  afslag Olst-Noord en het fiets- en voetgangervriendelijker maken van de Rijksstraatweg door Den Nul.

Maar ook goede, veilige fietspaden langs de veranderde tracés.

Voor de delen die buiten de verbetering tracés vallen zetten we meteen in op betere en veiliger fietspaden. En dan graag de aanleg van een fietssnelweg  tussen Olst en Zwolle, met afslagen naar Boerhaar en Herxen.

De dijktrajecten kunnen dan hier in opgenomen worden. De fietspaden dienen vrij van  autoverkeer te zijn (geen ventwegen) en goed verlicht. Waar verlichting storend is , kan gekozen worden voor een type verlichting zoals Daan Roosegaarde toegepast heeft op de afsluitdijk.
Ook in de kernen zal deze snelweg gestalte moeten krijgen. Zodat fietsers snel en veilig tussen Olst en Zwolle kunnen rijden.

 

 

Eerder in UITGELICHT:   GroenLinks verenigt consumenten, boeren, MKB en klimaat in Voedselvisie   Het succes van een dorp   Een basisinkomen voor minima