In 2018-2022 neemt GroenLinks Olst-Wijhe in elk geval de volgende initiatieven:
-
Actieve, afwijzende opstelling van de gemeente met betrekking tot Lelystad Airport.
-
Beleid op gebied van verkeer en ruimtelijke ordening worden gestoeld op het principe ‘Voorrang voor langzaam verkeer’ en openbaar vervoer.
-
Plan voor een inhaalslag op gebied van de energietransitie in het autogebruik.
Auto te gast: Fietsvriendelijk Olst-Wijhe
Waar het kan moet het principe “Auto te Gast” worden toegepast. Doorgaande wegen waar ook veel plaatselijke voetgangers en fietsers gebruik van maken, krijgen gescheiden fietspaden.
Vermindering hinder vrachtverkeer
Tijdsloten kunnen de druk van vrachtverkeer op de centra van Olst en Wijhe verminderen. Bijvoorbeeld op tijden dat er veel schoolkinderen van en naar school gaan. In veel plaatsen in Nederland gebeurt dit al met succes. Daar kunnen wij van leren.
In Olst blijft vrachtverkeer vanaf het oude industrieterrein een last voor de verkeersveiligheid. Zeker vanwege de geringe ruimte voor schoolgaande fietsers ter plaatse. Daarom moet de Jan Hooglandstraat in Olst een fietsweg worden, waar gemotoriseerd (vracht)verkeer zijn snelheid aan die van de fietsers aanpast. Andere maatregelen zullen namelijk ten koste gaan van het ter plekke toch al schaarse voetgangersgebied.
Ondanks deze maatregel moet op de langere termijn bedrijvigheid nabij het station verplaatst worden richting industrieterrein De Meente. De grond moet weer de bestemming woningbouw krijgen. Ook hiermee volgen we tal van voorbeelden in andere gemeenten: Vrachtverkeer en industrie in het centrum van woonkernen zijn niet meer van deze tijd.
Laadpalen elektrische auto’s
Vooruitlopend op de transitie van benzine rijden naar elektrisch rijden wil GroenLinks Olst-Wijhe meer elektrische laadpalen, op strategische plaatsen overal in de gemeente.
Als er auto’s uit het gemeentelijke wagenpark vervangen moeten worden, zullen dit elektrische voertuigen zijn.
Verfraaiing en herinrichting N337 in Olst en Den Nul
De dijk in Olst wordt aantrekkelijker en veiliger gemaakt voor langzaam verkeer en voetgangers: een fietsstrook aan beide kanten, een trottoir en veilige oversteekplaatsen bij Bökkers Mölle en de pont. Op de dijk worden meer sfeervolle verlichting en bloembakken geplaatst.
In Den Nul is de doorgaande weg door het dorp redelijk veilig en breed, maar weinig aantrekkelijk ingericht. GroenLinks Olst-Wijhe wil de fietsstroken aan weerszijden van de weg fysiek scheiden van het autoverkeer, en aanleg van een fatsoenlijk trottoir, sfeervolle verlichting en een groene aankleding met bomen.
Geen uitbreiding Lelystad Airport
Groei van de luchtvaart in Nederland vindt GroenLinks het meest slechte idee als we het Akkoord van Parijs willen halen. Het plan voor 40.000 goedkope regionale vakantievluchten vanaf Lelystad Airport moet echt van de baan. Vliegen is zeer milieuonvriendelijk: we moeten minder vliegen en laten we dan beginnen met minder goedkope vakantievluchten.
GroenLinks Olst-Wijhe zal zich blijven verzetten tegen Lelystad Airport en mogelijke nieuwe lage vliegroutes boven onze gemeente. Richting Rijksoverheid moet de gemeente zich hier veel actiever tegen teweer stellen.
Ruim baan voor openbaar vervoer
Raalte wordt steeds belangrijker als knooppunt voor scholen en werken. GroenLinks Olst-Wijhe is blij met de pas geopende buurtbus-lijn Wijhe-Raalte. Wij vinden het echter een zwak punt als deze buslijn afhankelijk is van vrijwillige inzet van chauffeurs. Ook de door de provincie doorgevoerde bezuinigingen op buslijn 161 vindt GroenLinks Olst-Wijhe onacceptabel; deze dienen te worden teruggedraaid. De gemeente moet dus blijvend lobby voeren bij de provincie voor intensivering en verbetering van het professioneel busvervoer. Onderdeel van die lobby is, dat de bussen zo snel als mogelijk moeten worden vervangen door elektrische bussen.
Wij hebben een perfecte spoorverbinding met de knooppunten Deventer en Zwolle. Die willen we behouden met de stations Olst en Wijhe. GroenLinks Olst-Wijhe is voorstander van spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer mits de half-uurs intercityverbinding gehandhaafd blijft.
Mocht het laatste stukje spoorverdubbeling van Olst naar Deventer een feit worden, dan blijft station Olst behouden. Wij willen het gebruik van de trein voor woon- werkverkeer en scholieren stimuleren.
De tendens dat de NS/Prorail onbewaakte spoorwegovergangen afsluit, vindt GroenLinks Olst-Wijhe erg onwenselijk. Wij willen dat de gemeente zich in voorkomende gevallen hard maakt voor minimaal overgangsbewaking met een belsignaal, en bij voorkeur ondertunneling.